”Verified by GS1”: Wat is het en wat is de impact?

GTIN’s (Global Trade Item Numbers) zijn wereldwijd de belangrijkste manier om producten te identificeren, komen meestal in de vorm van barcodes, en worden ook wel EAN-nummers genoemd. Vanuit grote platformen zoals Google en Bol.com is een betrouwbare GTIN een kwaliteitsgarantie voor het product dat online wordt aangeboden. Google heeft het sinds 2016 verplicht om voor advertenties de GTIN van een product aan te geven. Bol.com heeft in sommige gevallen te maken met meerdere GTIN’s voor hetzelfde product. Malafide verkopers hopen dan hoger te scoren op de site met een GTIN van een ander product. Ook heeft men te maken met aanbieders van nepproducten.

Om de controle op de authenticiteit van de GTIN eenvoudig uit te kunnen voeren heeft GS1, in samenwerking met het Consumer Goods Forum, de nieuwe dienst ‘’Verified by GS1’’ in het leven geroepen. Dit is een wereldwijd toegankelijke datapool (Global Product Registry), waarin de productinformatie kan worden geraadpleegd via een API en via de website.

Fabrikanten worden gevraagd om direct bij het aanmaken van een nieuwe GTIN voor een nieuw product een aantal basis artikelgegevens vast te leggen zoals merknamen, maten en gewichten van producten, beschrijvingen en foto’s. Bij voldoende verstrekte info krijgen artikelen het predicaat ‘’geverifieerd’’.

Nieuw is dat bedrijven de GTIN’s online moeten activeren en dat men niet meer zoals vroeger een blok GTIN’s krijgt toegewezen en daar dan zelf de administratie van moet bijhouden. In Belgie en Luxemburg komt GS1 met een nieuwe portal genaamd “My Product Manager”. Binnen deze portal kan men een product één keer opvoeren waarbij het meteen beschikbaar is voor “Verified” en andere relevante datapools (GDSN). In Nederland verwijst GS1 naar de “Mijn GS1” omgeving. De vraag is of er in Nederland ook een “One Time Right” opvoermogelijkheid aangeboden zal worden.

Als je als merkeigenaar er dan keurig voor gezorgd hebt dat je productinformatie beschikbaar is en geverifieerd kan worden, wat levert dit dan op?

  • Bol.com geeft aan dat de centraal geregistreerde productinformatie van geverifieerde producten direct online geplaatst mogen worden. Deze productinformatie is dusdanig beknopt dat je hier heb je al verkopende partij niet meteen voordeel van hebt. Rijke productinformatie is tegenwoordig toch een randvoorwaarde voor goede online verkoopcijfers!
  • De vraag is welk effect “verified” gaat hebben op de ranking bij Google. De zoekmachine zal hier natuurlijk geen directe uitspraken over doen (geheim van de smid), maar het zou vreemd zijn als Google dit promoot en er geen consequenties aan verbindt voor de zoekalgoritmes.

Het spannendste is dat de dienst ook ingezet zal worden binnen blockchain toepassingen, waar wij binnen Squadra ontzettend benieuwd naar zijn!

Do you want to know more? Feel free to contact Squadra.
Send an e-mail to peter.pottinga@squadra.nl (+31 6 12093639)