GS1 workshop: ‘Product information management is meer dan een systeem’

Op 6 juni faciliteerde Squadra de eerste door organiseerde GS1 management workshop voor de sector doe-het-zelf en tuin over Product Information Management (PIM). Een soort van “PIM in a day”. De belangrijkste les: PIM is zoveel meer dan een systeem.

20 managers van leveranciers, groothandels en retailers uit de sector doe-het-zelf en tuin kwamen bij elkaar in de workshop over PIM en de GS1 datapool. Zij kregen daar antwoord op vragen als: ‘Wat is product information management?’, ‘Hoe maak ik een business case?’, ‘Hoe organiseer ik dit in mijn organisatie?’ en ‘Welke systemen kan ik hier het beste voor inzetten?’

Goede productdata basis voor omnichannel

GS1 krijgt steeds meer vragen over hoe het gebruik van de datapool goed gecombineerd kan worden met PIM. Om daar antwoord op te kunnen geven is de samenwerking gezocht met PIM expert Squadra. Ook in de sector doe-het-zelf en tuin speelt omnichannel een steeds grotere rol en bedrijven worstelen vaak met hoe ze dit goed kunnen organiseren. Daarnaast staat het onderwerp nog steeds niet goed genoeg op de strategische agenda. En dat is jammer vindt Marco van der Lee, key account manager bij GS1: “Het goed organiseren en structureren van productdata is immers cruciaal voor  een goede (online) vindbaarheid van producten en om omnichannel goed te kunnen functioneren. Wij geven onze deelnemers graag de kans om kennis te maken met een manier om dit met PIM én de GS1 datapool wel goed te doen.”

‘De workshop speelt in op een zeer actuele behoefte’.

Klanten en nieuwe technologie veranderen de processen die nodig zijn voor goede productdata drastisch. Van der Lee: “En dan gaat het er echt niet alleen om of data correct in een systeem staan. Je moet je afvragen hoe belangrijk productdata voor jou als organisatie zijn. Is het noodzakelijk kwaad of van strategisch belang? En hoe richt je je processen en je organisatie daarop in? En maak je daarover afspraken met je handelspartners?”

Eerst de business case

Tijdens de workshop stonden we uitgebreid stil bij waarom bedrijven in product information management zouden willen investeren. Het is van belang dat een organisatie een duidelijke PIM visie en strategie heeft voordat een bedrijf eventueel voor een systeem kiest. PIM is immers geen doel op zich. De deelnemers gingen zelf aan de slag antwoord te geven op vragen als: ‘Wat is de voornaamste reden om met PIM aan de slag te gaan? Is dat een betere klanttevredenheid, een kortere time to market, of is het verlagen van de integrale ketenkosten de reden?’

‘Top om met concullega’s samen aan een business case te mogen werken.’

Highlights

In het kort namen de deelnemers de volgende lessen mee naar huis:

  • PIM is meer dan een systeem. Het gaat om een totaalplaatje: het datamodel, datakwaliteit, bedrijfsprocessen, governance en systemen.
  • Een business case gaat om meer dan alleen cijfers. Het gaat ook over de visie over productdata in je organisatie.
  • Maak onderscheid in wie eind- en wie operationeel verantwoordelijk zijn voor productdata, dat vergt namelijk andere kwaliteiten. Zorg voor een overlegstructuur tussen verschillende betrokken disciplines.
  • Gebruik zoveel mogelijk bestaande standaarden zoals de GS1 Global Product Classification.
  • Begin met ‘must have data’. Verrijk dit dan met extra data voor je topproducten om die nog beter te kunnen verkopen.

De eerste positieve geluiden

De workshop is georganiseerd als ‘pilot’ om te kijken of de inhoud goed genoeg aansluit bij de behoefte in de markt. Een greep uit de eerste reacties:

‘De workshop speelt in op een zeer actuele behoefte.’

‘Zeer informatieve, professionele en vooral dynamische workshop.’

‘Top om met concullega’s samen aan een business case te mogen werken.’

‘Heb zeer veel bijgeleerd en kan dit ook zeker bij ons intern gaan gebruiken.’

Heeft u ook interesse om deel te nemen aan een PIM management workshop? Stuur dan een mail naar jos.schreurs@squadra.nl of aan dhz@gs1.nl. Wij zullen u dan informeren als de datum van de volgende workshop bekend is.

Do you want to know more? Feel free to contact Squadra.
Send an e-mail to jos.schreurs@squadra.nl (+31 6 53352945)